Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday 15 June 2012

pengalaman 1st time...transvaginal ultrasound

okehh...
kembali semula kpd kisah rawatan yg saya jalani..
2 tahun lepas..sblm kawen..
saya penah mengalami masalah yg sama...
just p jmpe pakar..wat ultrasound scan yg biasa tuh.....
jap ok...jap x ok....bla bla blaa...

smpi lah skrg...saya yg sedang mengalami perasaan yg SUPER SERABOT..
dah xtahan....
dgn sedikit ilmu berdasarkan pembacaan di internet..
saya dah bersedia mental utk mengetahui apa yg berlaku dlm diri saya ini..

jumpe dr..siap bangga bawak kalendar buat sendiri...
kalendar ala2 cohort study since 2010 smpi 2012 okehhh..
punyerlaa nak suh dr. tu paham betol2..ape masalah saya..
dr. tuh..Indian..lelaki..huhuu..
seb bek dia ala2 dah tua sket..tp muke ala2 muke dr. yg budiman laa..
kalau ala2 muke org tua gatal ke...dah U-turn ajak en.suami balik..huwaaaa~
da citer bla bla bla...ok dia proceed utk wt ultrasound scan...

seb baik pembantu dia pmpuan..
"ok puan..boleh tanggalkan seluar.." dlm hati..berdasarkan pengalamn lepas..
slalunyer kalau scan..just bukak sket je..xde la smpi cabot segala...ok fine..saya bukak...
"hmm...puan...bukak semua yerr..."
 muke saya da berubah x terkawal....
"errr...tapi...saya tgh bleeding...kene bukak jugak?" hati ini dah menjerit meminta tolong..help!! help!!
"xpe puan....saya ada di sini bersama puan.."
wahh..seb bek laaa skill customer service ko nih bagus..
kalau harap staff HR or admin kat opis saya?? huhhh..tutop la klinik nih kot..opssss..hahaha..
sedikit sebyk....dpt melegakan perasaan gundah yg penoh rasa malu yg amat..huhuhuhuhu...

mula2 scan kt atas perot tuh..okes..saya nampak rahim saya yg kosong....
dr. kata rahim ok..cantekk...
(org lain scan rahim nk tgk baby....huhu..xpelahhh..insyaallah tiba masa saya nanti kan..kan..kan....)
nk scan ovari plak..biar nampak telur lebih jelas...saya nampak dr. tu pegang satu alat..
xkanlaa saya sempat snap pic..hahaha...sumber from google image yek..
cenggini lah lebey kurang bentuknyer..
dia nk masukkan ke mana?? saya dah serammm..apakah?
saya kejam mata jelaaa...dr. tu masukkan alat nih pd saluran faraj...
huhuhu..dlm hati...camane la perasaan yg diorg2 yg beranak tuh...yg diorg citer kene selok tuh..
cmni ke....kire aku dah kene laa ni yekk?? huhuhu...
namanyer adalah transvaginal ultrasound...nampaklah jelas..
segala isi kandungan kedua-dua belah ovari saya...
iyerr..sprt gambar dari en.google itu..seperti itu jugaklah kelihatan telur2 saya...
semenyer adalah telur yg tidak matang...
disebabkan masalah ketidakseimbangan hormon..
disebabkan jugak oleh..mungkin berat bdn saya yg TIDAK  IDEAL ini....huhuhuhu....
saya jugak sedia maklum..saya adalah pengidap PCOS..polycystic ovary syndrome...
so...
sepertimana bacaan drpd internet...
dr. tu jugak rekomen treatment method yg sama kpd saya....
1. dia akan bg ubat utk stop kan period ni..
2. dia suh tunggu period lg skali nnt..1stday baru dtg utk ambik Clomid..
then baru proceed next stage..

Tq kepada blog DR.zubaidi Hj. Ahmad yg penoh dgn informasi..sgt membantu saya..
dlm menyediakan minda saya ini......huhuhuhu.
meh nk share..( info ttg period yg x terator & info ttg pengambilan clomid )

treatment yg berkaitan dgn masalah2 fertility ni..mmg sgt memerlukan kesabaran yg tinggi..
nk tggu next cycle lah...nk tggu hari ke 2-3 lah...hari ke-15 lah..hari ke-21 lahhh...

so thats all....sy skrg tgh mengalami fasa...
x berhenti berdoa agar period saya ni bhenti scpt mungkin...
harini dah hari ke-32..

hmmm......


4 comments:

  1. Subhanallah aja... Smoga xde apa yg negatif..
    Nk suh sbr pn kyt tw aja mmg pyabar.. Tabah la eh. Kuat kuat.
    InsyaAllah........ :)

    ReplyDelete
  2. baca ur n3..gerun cik!!!! emm..org ckp berat mta memandang, berat lagi bahu yg memikul..anyway...CHAIYOK!!! Fighting!!! Ganbatte ne!!! Insyaallah...ada jalannya..:D

    ReplyDelete
  3. dun wori beb..skang dah canggih..mcm2 teknology ade..there will be a solution for u..senangkan ati sendiri jugak sbb aku pun x conceive lg..:)

    ReplyDelete
  4. Banyakkan beristighfar dan bersabar ye aja, pasti bila Allah turunkan ujian pada hambanya, itu bermaksud Allah sayangkan hambanya dan hambanya pasti boleh menghadapi insya Allah...akak doakan agar Aja akan sembuh dengan cepat okeh ...Hangin' Tough sokmo gurl!!! ^__^...

    ReplyDelete

anything 2 share??