Thursday, 29 August 2013

Tragedi sehari sebelom AidiLfitri 2013

salam semua..
wahhhh....agak bersawang belog ku ini...

xlewat lg utk saya mengucapkan...

SELAMAT HARI RAYA..MAAF ZAHIR BATIN....

sebenarnyer sesuatu terjadi kepada diri ini...
tu yg cerita hari raya tahun ini semuanya spoiL....
xde suasana....xde perasaan......

ALKISAHNYER..................

Plan utk raya kononnyer:

nak balik pahang...ronda satu pelda...pastu nk balik johor...ronda rompin-mersing-kalau boleh sampai pontian....pastu baru nk balik perak..ronda kt perak...

Kite merancang..tuhan yg menentukan...perkara yg berlaku:

seperti yg kite semua maklum...Hari raya pertama adalah pada 8 Ogos 2013 bersamaan hari khamis...
tahun ni mmg giliran belah saya di pahang...
so..kami gerak dari rawang pada hari Selasa malam...
makanya hari RABU itu adalah hari terakhir Ramadhan merangkap sehari sebelom raya...
maka segala persiapan raya akan dilakukan pd hari itu...

nk dijadikan cerita...tahun ni...adek x balik...abg x balik...kakak pon balik petang raya...
so tinggal lah saya berdua suami-isteri tekelip2 mata..aku pandang ko...ko pandang aku...
sebak di situ...sadis...
se awal pagi rabu itu...saya dah terpikir...tengok dalam peti...abah dah beli daging...
saya pon plan2...potong2 daging...maybe nk goreng jela utk berbuka petang ni...
dalam pada tuh...abah ni...jap keluar....jap balik...
biler dia balik..dia beli itu ini...tulang lah...daging lg lahhh...

"abah....abah beli banyak2 ni..sape nak makan??? untuk anak cucu ke? anak cucu abah yg lain xbalik laaa....anak abah yg balik ni..xbawak cucu lagi......" (jerit dalam hati jelahhh...ter sedih di situ....tgk abah ke hulu ke hilir...huhuhu)

biasala org tua...melihat abah tuh beli macam2....saya pon cakap la kat en.suami...
jomlah kite...masak jelah apa ada nih...abah da beli macam2...
so saya pon plan....
1. abah suh masak sup tulang utk berbuka...ok lah..rebus siap2 drpd kul 11pagi...
2. even daging dlm peti dah ada..rupenyer daging kerbau...abah beli lg daging lembu lain...katanya daging apa ntah...en.suami kata..daging bhgn elok tuh..daging cantik...so...kenela wat rendang kot...
3. nk wat nasik tomato n ayam masak merah lah...so terusla wat list..suh en.suami pegi beli lagi apa2 yg patot...
4. ohhh..kesian plak en.suami....ok lah...saya nak buat jugak lah kuah kacang.....

maka berkelentung-kelentang lah kami berdua menyiapkan segala....
air plak selow-melow...geramnyer lah..time2 nk raya ni dia wat hal plak...
(undi dah menang...apsal ada masalh air ni????????????? opsss.....)
tulang da rebus...bawang lada dah blender...kacang da siap tumbuk lg..
hmm...daging....hmm...malehlaaa nk merendang lama2...
sumbat jela daging dalam PRESSURE COOKER...cepat sket....xlarat gak aku nk kejar seme bende sorang2 diri..kang malam kang senangla aku....tinggal goreng ayam...nk merendang pon senang kalau daging dah empok.....

ok....20minit je set utk rebus daging tuh...siap je...nak bukak periuk....xreti....!!!
aiyooooo...
ni kali ke-2 kami guna periuk tuh...periuk abah baru beli...dulu kami guna xreti bukak jugak..tp masa tu ramai2...kakak seme ada..camane ek dulu kami bukak? kali ni..sy sorang diri bersama abah....puaslaaa baca manual...xde cara nak bukak!!!! tiada sebarang button juga utk membukaknyer.....abah siap keluar jap tanya org kat kedai...hahahhaa....en.suami sibuk kat luar rumah bkemas apa yg patot...tinggal kami berdua beranak bersila mengadap periuk yg xtahu camane nak bukak....
godek2....kami bukak relieve valve dia...maka...ber sembur2lah keluar wap yg panas itu...
yer kot abah...kene bagi wap dia abes keluar dulu....nunggu lah kami sampai abes wap tuh......
bile wap tu dah abes...tibe2 bunyik..klik...periuk tuh terbukak......
ohhh..gembiranya kami bukan kepalang.....
dgn pantas abah tarik pembukak periuk itu....
terbaaaaaaaaaaaaaaaaabooooOOOOoooommMMMMmmmmmMMMMMMmm!!!!!
bukan meletop....hahaha..
tapi air rebusan daging tersebut naik laksana air terjun menyimbah kaki saya yg elok tengah bersila itu....
beberapa saat terpana....
pastu terus saya bangun menjerit....!!!! dan tindakan refleks menanggalkan seluar trek saya itu di tengah2 rumah..di depan abah....ohhhh x pikir pasal malu dah.....perit ya amat!!!!!!!
berlari masuk bilik air....simbah2 air...
abah terkejot melihatkan saya yg tgh menggelepar..sampai xsedar..rupanya abah pon terkena jugak air panas tadi....abah...cepat masuk bilik air nih....kene simbah air....cepattt..cepat...menjerit2 la saya nih...
tu je yg saya sempat pikir....pastu jerit lg....abah....aja xtahan sakit ni  bah..jom p klinik....jom..jommm!!!!

maka berkejar la kami ke klinik berdekatan....klinik swasta mana yg bukak..esok raya hoi...maka kami ke klinik kesihatan terdekat...bazar ramadhan plak dah...jalan jemmm!!! ohoiiiii..perit xterhingga.....habes tangan en.suami saya cubit2..saya pukol2....huaaaaaaaaaaaaaa!!! seriussss perit hokehh..rasa macam nk suruh org pengsankan saya.......(tetiba terpikir...camanelaaa panas api neraka....insaf...huhuhu)

maka...hasilnya...
menggelembong lah kaki saya....kedua2 belah kaki...bahagian bawah...n bahagian atas di celah peha...
bersyukur wehhhhh..x terkena kat tutttttttttttttttt~ huaaaa.......jenoh la kalau kene...hahahaha...
nk letak gamba kenangan d cni..xlehlaaa....aurat!!! hihihhi...
bercorak2 batik laaa kaki saya ini..........
kecederaan melecur tahap 2...kira2 36% kelecuran secara keseluruhan........

soalan pertama saya kepada encik suami..
abang nak lg x...bile kaki dah bercorak2 gini???? hahahaha..

petang itu...xde perasaan pon nk berbuka.....segala persiapan nk memasak tadi..semenye kelaut.....
esoknyer rayer....yeayyyyy!!!!!
disebabkan dah rehearsal pakai selendang raya tuh dah 2-3 kali dah...pakai la jugak...
tp berkain batik...hmmmm....
xder der nk berjalan2....nk berjalan mcmane....mengengkang2....nk membuang yg besar pon takot...tahan 4 hari hokehhhhh...hahaha.... mmg la boleh...tapi,,,...takot...camane nk cuci....kat celah peha tuh gelembong2...huaaaaaa......
terus ke kampong belah suami....saya stay dgn mak mertua selama 2minggu...
mak jaga mcm org berpantang.....siap makcik2 kampong dtg beraya..tanya saya...mana baby nyer????
hahahahhaa..sadis sunggohh......

selepas berehat di rumah....MC 7 hari...
alhamdulillah....segala luka da kering....saya berada di dalam fasa tgh bersalin kulit...hihihi...
da stat keje mcm biasa....cuma kene berusaha lah nk menghilangkan parut2 yg meriah itu....heeeee....

lesson learn~
di sini saya ingin kongsikan sedikit info jika terkena air panas or melecur...
petua2 org tua: 
selepas je kene air panas...cepat2...ada yg suh letak kicap....letak madu...letak minyak masak...letak aloevera..letak minyak gamat..jeli gamat.......
diorg kata kalau letak kicap n minyak gamat..nanti kesan luka hitam n berparut kekal...

hmmm..bg saya..mana2 yg ada lah...n mana2 yg kite sempat pikir lahh....masa tuh saya jirus air...nasib baik doktor pon seme cakap itu adalah satu tindakan yg betol...legaaa....then makcik ada bagi jeli gamat...so saya sapu jelah jeli gamat....so..korang standby jela yek apa yg patot in case emergency...ini saya yg dah tua bangka..pedih ya amat...klu kene pd budak2...xtaula mcmane diorg sakit..huhuhuhu......
dan juga...
sila jangan balut kesan melecur itu yea...dan elakkan terkena AIR di kawasan melecur....jgn pecahkan gelembong air tuh...biar dia pecah sendiri...selagi dia menggelembong...kite selamat dr sebarang jangkitan...
dan..jgn skip ambik antibiotik...
tu jelah pesanan drpd saya selaku mangsa melecur...hahahahhaha...

akhir kata....ni jelah gamba raya saya yg sangat x menarik....hahahhaa...
apa2 pon..bersyukur....moga anda boleh jadikan sbg teladan yek...sila take precaution measure ketika menggunakan pressure cooker okehh....

ni laaa periuk bedebah itu.....abah kata kalau murah...nak campak ke tanah dah..hahaha...

abah

abah n my mak ude bersama adek2...
my little new adek2..

our AIDILFITRI 2013 PIC....sedih....muka pura2 gembira....huhuhuh.
ok...take care semua....
disebabkan saya xberaya harituh.....saya pon terlebih exited nk menghadiri open house mana2....baru nk berjalan katakan..hahahaha.....