Friday, 27 July 2012

Allah berhak memberi dan Tidak memberi

salam Jumaat di bulan Ramadhan yg mulia...sebenarnyer saya dah lama nk share info yg dtg dr sedikit rakaman yg tidak profesional nih...
tp disebabkan sy terlalu ikotkan nafsu amarah saya pd minggu lepas...saya tangguhkan....
haihhh..terok betol kan...huuhuhuu...

haritu cam biasa..sy tgh tgk tv...tekan2 remote..tibe2...ada sesi tazkirah KHAZANAH DARI SYURGA...
saya rasa segala2nya..sprt tertampar2 di pipi saya..mahupon di atas batang hidung saya...huhuhuhuhu...


video
maapkan saya akan kualiti rakaman yg sgt tidak bagus..rakam dan dan..tang tu jugak.....asal bolehlaaa kan....huhuhuhu...
dan utk sahabat2 yg xdpt atau malas nk membuka video itu....di sini saya kongsikan.....


Al-Imam al-Samarqandi meriwayatkan bahawa Nabi Zakaria pernah merasakan baginda berputus asa tidak akan mendapat zuriat sehinggalah baginda melihat anugerah Allah memberikan Mariam a.s. buah-buahan pada bukan musimnya.

Maka baginda meyakini bahawa Allah berkuasa mengurniakan anak kepadanya. Baginda meyakini dan mentauhidkan diri kepada Allah s.w.t bahawa Allah maha memberi...Allah berhak utk memberi dan TIDAK memberi...

Lantas Nabi Zakaria bangun drpd berputus asa dan memanjatkan mujahadah tanpa keluh kesah.

Antara rahsia mujahadah baginda yg patot kita contohi adalah:

1. Nabi Zakaria telah berbaik sangka terhadap Allah s.w.t dan yakin bahawa sesungguhnya doanya akan dimakbulkan.

Firman Allah s.w.t:
"Apabila hambaku berdoa kepadaku, Maka ketahuilah sesungguhnya Aku akan menjawab doanya."

2. Nabi Zakaria mengikhlaskan hati beribadah hanya kpd Allah s.w.t tanpa mengharapkan sebarang balasan.
(kite selalu alpa dan leka diwaktu senang..tetapi sebuk berdoa memohon dikala kesusahan....marilah kiter sentiasa beristighfar dan bertaubat di atas segala perbuatan lepas)

3. Baginda merasakan takdir dan kehidupan adalah Allah yg merancang. Sesungguhnya Allah maha menentukan segalanya..Allah maha mengetahui akan setiap yg berlaku. Baginda redha dgn segala ketentuan dan menganggap segala yg diaturkan oleh Allah s.w.t adalah yg terbaik.

4. Baginda merasakan Allah yg Maha Razak (yg menurunkan rezeki)..yg Maha Wahab (yg maha memberi)...
Baginda meletakkan takdir kpd Allah s.w.t dan terus berdoa dan lagi dan lagi...

5. Yakinlah sesungguhnya setiap doa amat didengari oleh Allah s.w.t. selalulah berzikir..menyeru...Ya Sami ' (yg maha mendengar)...Ya Warith..(yg memberi waris)

di sini saya kongsikan Doa Memohon Zuriat:

“Wahai Tuhanku! Janganlah Engkau biarkan daku seorang diri (dengan tidak meninggalkan zuriat) dan Engkaulah jua sebaik-baik yang mewarisi’
(Surah Al Anbiya’ [21]:89)

"Ya Tuhanku! Berilah aku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik. Sesungguhnya Engkau Maha Pendengar Doa”
(Surah Ali Imran [3]: 38)

Saya rasa..walaupon doa yg saya kongsikan byk menjurus pd memohon utk mendapatkan zuriat...

namun...konsep mujahadah Nabi Zakaria patotlah kite contohi...xkirelah dlm keadaan kite yg berada dlm kesusahan.... yg sentiasa dlm keadaan kesempitan kewangan di tempat kerja mahupon dlm kehidupan....yg sentiasa berdoa dipertemukan jodoh...mahupon yg sentiasa berdoa agar dipermudahkan segala urusan atau kesulitan....

Wallahua'lam ..

Jika apa yg saya kongsikan ini tersalah di mana2..silalah memberi teguran;)


 "orang yang terlalu cepat putus asa, adalah orang yang putus harapan seumpama dia telah menyediakan dirinya untuk mati sebelum mati"

Wednesday, 25 July 2012

saya terjatoh!!hahaha..

semalam kan....masa odw p keje...
saya mengantok xterkawal....
al-kisahnyer...disebabkan mamai...
masa smpi opis jek...langit mendong awan berarak...
lepas parking kete..
saya menonong keluar n lock kete..
pastu patah balik..nak cek segala tingkap da tertutop ke blom...
tgh cek...cek...sambil mamai mamai......

bedebuk......
ya Allah.....saya jatuh tersungkur!!!!!!! kwang2....hahahah..
malu giler wessss!!!!!!
seb bek baru kul 7.10pagi...
cepat2 pandang kiri kanan....gelap lg...xde org nampak!! huahuahuaaaaaa....
saya hingat seluar saya da koyak....seb baik takkkkkkkkkkkkkk...

hasilnya....lutut ku luka....

ingat2 balik...ntah pape...nk gelak pon ader....xsenonoh laaa aja oiii...
ko boleh luke....x ubah mcm kanak-kanak yg slalu luke kat lutut sbb terjatoh tuh.....adoi la haiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii..
x angin x ribot....x pasal2....sengal x?? huhuhuhuhhhh..

Tuesday, 17 July 2012

puding roti 2hari 2malam

saya kan......
keciwa...
frustrated!!!!!!!

saya dah lama xbermood membuat puding2 bagai...

hari tu... aderla buah kiwi...
ada plak serbuk agar2...

saya pon bersemangat waja laa konon2 nk buat puding/agar2 kiwi..
jenuh nyusun buah kiwi tuh cantik2..
konon2 nanti biler dah keras...nampaklaa cantek permukaan dia kan...
then last2....xmenjadik sprt apa yg saya angankan!!!!
lesson learn......ok fine JANGAN PAKAI SERBUK AGAR2...pakai SERBUK JELLY...
ke tong sampahlah dia...............

seterusnya..pd minggu-minggu berikutnya...niat suci murni saya diteruskan......

ahad lepas...ada baki roti...okeh..saya pon nk buat puding roti lah...
saya penah wat puding roti..
version pakai serbuk agar2....
version pakai tepong kastard....n kukus....
saya xpenah lg cube yg version tepung gandum ke...yg bakar pakai oven bagai tuh..
hmm..pikir punyer pikir.....saya MEMBESARKAN PERASAAN MALAS saya..
saya pon ingat nak godak2 pki tepong kastard jelahhhh....(over-confident...sbb selalunyer jadik jek..)
so lepas da letop2 ala2 larva gunong berapi tuh...letak la dlm peti sejuk...
dgn harapan....leh la en.suami bawak bekal keje mlm tuh...
(utk pengetahuan semua...buat puding berpeloh2..bukan utk suami yek.....suami TAKmakan mknn spesis2 desert bagai nih.....buat KHAS utk anak2 buah en.suami..huhhhhhhhhhhu..)

ahad mlm tuh...bukak2 jek...
xjadik!!!! rasa struktur dia..lemak manis..da mcm ok...tp lembik!!!
so mlm tuh...xdela bekal utk si dia....
xpuas hati....keluarkan.....malam2 buta tuh....sebok mengukus plak dah..
simpan dalam peti....

semalam balik keje..dgn harapan....elok laaa puding haku nih...
tgk2....still lembik!!!!!!!!!!!!!!!! hadoi!!!! xkan nk ke tong sampah lg.....
xpuas hati lg....
nk buat camane yek....ok lah...last....
tambah lg tepong kastard...kurangkan air..godak lg seme2 tuh......
okeh mcm jadik jek.....mcm xlembik dah....
letaklaa dlm peti semula......

adoilaaa hai!!!! 2hari 2mlm duk cara ke puding roti nih....
klu dlm masterchef...2hari 2mlm da siap 47jenis desert dah....
adoilaaa hai puding roti...
yg ntah elok lg ke x.....jgn da beracun sudaaahhhhhhhhhhhhhhh...

p/s: p keje pagi nih...xsempat nak hintai mende alah tuh dlm peti....kalau masih elok..esoklaaa saya bawak opis......yg bekal utk anak2 buah en.suami tuh..kira cancel lah....mcm xsedap jek..wt malu jek....wt mkn sendiri jelahh........huahuahuahaua....
huaaaaaa.....

Friday, 13 July 2012

nyarissss lg okehhh...

saya ingin memulakan hari ini dgn baik....
walupon emosi mmg sedikit risau disebabkan TRAUMA...
trauma isu bleeding saya....malaslah nk pikir lg..malaslah nk nanges lagi....

saya juga ingin meletakkan entri yg baik dan memberi manfaat utk dikongsi...
ingin bertenang sprt kak laily di entry nya hari ini...
MALANGNYA....
saya gagal mengawal emosi....saya gagal.....

URANUS diganggu lagi...
kekacauan yg berlaku awal tahun dulu (kegembiraan yg dirampas) berulang kembali..
episod kali ini...
saya pasrah...
JIKA..
ianya mmg satu arahan yg xdpt dielakkan...saya akan "cuba" patoh...
TETAPI..
saya akan membantah sekeras2nya jika tanpa sebarang sebab-musabab yg x relevan!!!
saya tidak akan tunduk jika saya mesti berkompromi tak tentu pasal...aper kes???

DAN..
saya sgt geram jugak disebabkan seseorang yg terhegeh2.....eeeeeeeEEEEeeeee!!!
letih betol emosi harini.....saya sembur je kat dia!!!!!!!
nyaris nk baling sesuatu tadi....
baling2 manja mouse komputer jek..pastu kutip balik..hahahhaa..
kepala juga dah berdesing!!! sbb...saya rasa nk tinggalkan kompeni ini hari ini juga...TAPI TAK BOLEH...
tolonglaaa...)(&^$##$%^^%$#@!!!!!
arghhhhhh!!!!!temperature dah naikk!!!!!kepala saya dah pening!!!!!!

saya dah tekad....
paling tidak pon...JIKA TAK DAPAT TENDER 24HOURS pon....
saya akan TUKAR DEPARTMENT for 24hours!!!!
pedulik hape!!!!!!! (walupon dlm hati ketar2....iyer..iyer je aku nk duk dept lain??haha)
serius!!! mmg da nyaris-nyaris nk buat memo tadi...

alhamdulillah...
at d end...konflik terkawal....
terkawal tu maksudnyer....ntah..saya pon xpasti ianya da berakhir ke blom.....
da terkawal tu kira baguslaaaa....
ok fine..
tunggu jelah point terakhir.... jika perlu...
mmg saya akan blahh je ke dept lain............
adoiyaiiiiiiiiiiiii~

JIKA DAN JIKA....TAPI BETOL!! SAYA AKAN BUAT BEGITU...
SUNGGUH!!!

Wednesday, 11 July 2012

bukan keluhan..tp luahan..

en.suami: pg td p keje kul 6pg? bkn ke slalu p kul 6.30pg ke?
si isteri:    a'ah..gerak awal...gerak kul 6.30pg kene speeding mcm masuk litar....klu gerak awal, rileks sket..
en.suami: xpenat ke hari2 mcm ni? jauh2 cenggini..
si isteri:    penatttttttttttttt...tp xtau nk luah kat sape...nk bgtau sape...(jawab dgn lembut tp sedikit keras...sambil jeling kat dia sbb dia p keje 5minit je da sampai..) 

oppsss..ada org terdiam...tanya lg soalan pelik2..
hahahahaha..puas hati saya...

iyerr..saya tau ada org yg berkondisi lebih teruk yg mengalami pelbagai rintangn dan cabaran yg lebih hebat drpd saya..

ok...saya bersabar nk tunggu februari 2013....cptlaaa...cptlaaa...cptlaaaa.............

Monday, 9 July 2012

asik nanti..nanti..nanti....

lastwik...ari jumaat..jem giles lagi..
ramai beno kot org nk kawen 7.7...
sampai berangin duk makan asam..3 jam dlm kete..biasalah..nk wt cmne...haihhhh~

wiken xde mende...p kenduri CHE WANI PERKASA..
nk p floria...en.suami xlayan....hukhukhuk...
xpelah..duk umah pon hepi....apa2 pon hepi jek...(hahaha..ayat pasrah)

sempena hari ISNIN yg kurg bersemangat....biasalaaa...
patotnyer minggu ni kene berazam baru....
dah kene stat buat nota...
minggu depan kelas baru akan bermula.............
tetapi..............
malaslah...
esoklah.......
lusalah..............
nantilah.........................

harap2 jgn smpi....... lg 5 minit kelas nk mula...
sebok menggigil2 still menaip............................kwang2....

oh tidaaakkkk....penatnyer  mahu memulakan fasa itu............

AJA!!! SILA RAJIN!!! WALAUPON KEADAAN SEKELILING ANDA ITU MENGALAMI RIBUT TAUFAN BAGAI....
ANDA TETAP MESTI RAJIN!!!!!!

Akhir kata...saja nk tepek gambo gedik....dah lama x menggedik....xkesahla ada "org" xsuke baju yg saya pakai tuh...nada dia sungguh jejes......ok fine....hahahahaha......kan!!!! 
(nada azwan ali dlm masterchef..hahaa)
biarkanlah sape yg jejes itu......saya dedikasikan baju bunge ijau ni khas buat tatapan PUAN DINA....hihihihi=p

Friday, 6 July 2012

aternyer...kater pakai SMARTPHONE..

hahaahhahahaa...
lawak la wei.............

aternyer ada la dua org nih...
kak kiah dgn cik timah.......

PAKAI HENPON BARU.......suami depa bagi dengar2nyer...
untonglaaaa depa......

aternyer...xderlaaa cap yg canggih model the latest bebeno yg riban2 tuh......
kirenyer 1st time lah pakai henpon kategori SMARTPHONE....
da pki henpon canggih2.....xleh plak nk berMMS...
susahla nk soping2..klu nk tunjok gambor tudung ke..gambor kain ke...hahahahahaa..


menjeritlaaa kat operator CELCOM....

"dulu saya pakai henpon burok pon dpt je MMS?? apesal henpon canggih nih xleh????"

hahahaha..jenohlaa nk memaham......ooooo....klu smartpon kene ada pakej internet rupenyer..........
baru boleh MMS......

tp kak kiah dgn sahabatnyer cik timah masih xpuas hati...
ape da teknologi baru nih......serabut...
nak kene set up-set up manually plakkkkk dahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh......


hahahahaahaahhahaha....=p

kak kiah n cik timah yg dpt henpon baru UMPAMA tutttt tutttt tuttttttt...kwang2....
OK FINE!!!!
CHAIYUK2 KAK KIAH N CIK TIMAH....ANDA BOLEH!!!

AT LEAST.....KAK KIAH & CIK TIMAH ADA......ANDA ADA??? hahahahahahaha...=p

Tuesday, 3 July 2012

.......tidak mahu..........

saya tidak mahu......
saya tidak mahu  .....
saya tidak mahu ..........
saya tidak mahu..........

saya tidak mahu duduk di situ lg...............











saya mahu pergi bekerja berulang dari rumah hari2.....
xmau berselang seli dahhhhhhhh.......


















mampu kah saya????????????????? huuuuuuuuuuuuuu....=(