Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday 2 November 2012

perasaan interbiu setelah hampir 5 tahun..

hmmm...
saya bukannyer nk bercerita pung pang pung pang pasai saya pegi interbiu kat mana or dapat keje ke ape..
saya nk menceritakan PERASAAN saya....yg serius...
rasa lain mcm sket.....
nk pegi interbiu...
setelah hampir bertahun2 berada di satu zon yg AMAT SELESA....

sebelom ni...saya berkesempatan jugak menjadik interviewer..
haahhaha..padan muke....kali ni saya pulak kene...
hmmm...sedikit cuak....
ehhhhh...bukan sikettt lahhh!sangattttt!

dalam konflik nk pegi interbiu....

sebelom tuh.....
saya juga dihujani konflik...di mana...
saya dahla desperate nk carik keje.....
saya jugak mesti buat keputusan....
adakah saya ingin mencarik pekerjaan di dalam bidang yg sama???
atau akan berubah arah??

xnk masuk gomen?? jadik jelaa cikgu skolahhhhh...
haihhh lah labuuu....
hmm...op coz laaa..itu adalah impian makcik2...jiran2 tetangga..
yg orang2 kampung banggakan...
bukan xnk..abes tuh..klau dah xdpt??? klu dah kene queu atau kene ada kabel besar???
cmno nak di buekk???


berada di dalam dunia akademik adalah sgt berbeza dgn dunia praktikal...
hahaaha..skema x ayat.....
kat kelas..pok pek pok pek....membebel sedap je...mengajar teori itu ini...
bila nak implement??? in real situation???????
setelah nk dekat 5tahun...i'm in COMFORT ZONE seperti di bawah..

SITUASI A:
(pi keje....pi kelas..balik kelas...jmpe student klu ada hal pape.....duk opis...ada keje management sket....bergosip banyak...ada duit, ngular sekejap2..xde duit..duduk diam2.....xde mood keje leh layan muvie...len online tonton.com ramai2...xpon main game...makan2..bawak pelam buat colek bagai...balik keje ON TIME..xleh terlajak seminit...xperlu untongkan kompeni..hahaaha)
Seronok x dgr rutin harian keje saya?? hahaha...saya bgtau yg best jela..
yg xbest tuh..xpelaaa saya simpan sendiri..atau terkeluar2 dah pon di entri2 lepas...opsss...

atau saya nk pilih pekerjaan yg lebih praktikal...hands on...
lagi2 plak di dlm bidang yg saya amat cintai ini...
SAFETY & HEALTH...a.k.a KESELAMATAN DAN KESIHATAN PEKERJAAN..
tau2 jelah job scope nyer..

SITUASI B:
(pagi2 da ada briefing session.....inspection itu ini..monitor itu ini.....nak duk kat site manjang...silap2 ada jugak kene panjat2...klu ada emegency xleh pengsan dulu..kene berpikir+membuat keputusan dgn pantas....report laaa...audit plak...documentation itu ini....nk deal dgn mcm2 org....keje plak kait ngn nyawa org..kait dgn undang2....of coz akan lebih masa bekerja dgn para lelaki....kene tough skett...dah xde der nk terkirai2 tudung merelip renda2....make up pon ntah sempat ke x..balik keje?? op coz akan lebih lewat..silap2 kene keje malam or on call....)
cenggitulah saya bayangkan....

PERSOALANNYER...
cuba anda bandingkan...
situasi A dan situasi B itu...
mampu ke ko aja?????
jika pada zaman fresh grad...zaman anak dara..semangat tgh berkobar...
of coz 300% saya akan pilih SITUASI B...no doubt!!! lumayan pon lumayan...
tapi sekarang???? berat badan terkumpol....rutin harian plakk..terempap duk dalam haircond hari2!!!
mampu ke ko nak tukar tune???
lagi2 plak..mentaliti saya ni...
saya meletakkan status saya sbg seorg ISTERI...walaupon blom menjadik IBU..
saya jugak bersedia utk itu.....konon2 nak mementingkan FAMILY....
boleh ke nak tough?? boleh ke saya nk jadik iron woman??

hmmmmm~ tertekan okehh...
bile tanya en.suami...ok ke jika saya berada di situasi B??
dia ada jugak gelak2kan saya..ciss!! dia under estimate saya!! (padahal saya pon still ragu2 dgn kemampuan diri saya sekarang..hahahaa)
tp dia kata dia ok....(hmmm..saya xcaya sgt pon.....kite isteri2 yg da biasa balik umah siap2kan masak pakai dia on time..tibe2 akan bz manjang...hmmmm..boleyyyy ke en.suami oiiiiii)
ok dia tuh ntah bp percent jelahhhh agaknyer....
tp dah dia kata ok...so saya pon apply jelah mana2 yg berkaitan...

sambung semula bab perasaan interbiu...hehee..
saya dpt plak panggilan yg ke arah situasi B...
perghhh....ok ke x ni ek..nk pegi ke xnak ekkkk....
saya pon cubelah dptkan consultation drpd sahabat2...
sahabat2 yg berada di situasi tersebut...
saya mmg kagum dgn diorg nih.....
ape lg..saya pon kene basuh laa....
apela ko aja!! mesti boleh nyer aja! lg bagus praktis drpd mengajar jek!!
ape plak ko nk letak2 barrier even dah kawen dah beranak pinak pon!!
jgn jadikan tu seme sbg penghalang utk career development!!!!
pung pang pung pang saya kene!! hahahaahah....

ok ok..fine~ saya terima~ ada betolnyer...
saya terlalu byk  berfikir...
terima kasih sahabat2!!! saayaangg korang!!!

so semalam..saya bersiap siaga lah nk ke interview session...
beli kemeja baru..(da lama xde kemeja kak cik oii....)
beli kasut bertutop...
tudung pon tudung baru...
hohohohoo....
study siap bawak balik umah..
malu beb..dah kite mengajar kalau kite xtahu...study sampai kene ejek dgn en.suami..

sebelom gerak...cuak giler...
thanx sahabat URANUS di atas sokongan!!!
sbb pakai kasut baru..kaki kompom kene makan...
da melecet dah...
sebelom setat enjin kete...gabra x tentu pasal..
carik handyplast lah....carik stokin xjumpe sebelah lahhh..
kerongsang pd tudung plak tercabut..tercicir xtau kat mana....
hahaahhaa....sentil x?? awat kelam kabut sgt ni aja hoiiiiii???
jalan tersalah masuk lorong..sesat2 sket..
sangkot kat jem pulakkk dahhh....
cuakkkk gilerrrrrrrrrrrrrr!!

ALHAMDULILLAH..
walupon gitu...still sampai awal..
sesi temubual berjalan lancar...
sejam jugak saya borak kt dalam...
hmmmmm.....ntahlaaaa...
xtau nk cakap...takut ter mengharap....atau ter over konfiden...
maka...
REDHA...
BERTAWAKAL & BERSERAH jelaaaa......

apa2 pon...ianya adalah perasaan, pengalaman dan latihan yg bagus utk diri saya selepas hampir 5 tahun..;)

1 comment:

  1. hehehe...nerbes giler kan?kan?kan? bila dah lame tak gi interview...huhu...akak ucapkan agar aja boleh buat yang terbaik...:)

    ReplyDelete

anything 2 share??