Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday 21 May 2012

episod 3: meng gardening

hmmm..sepertimana...
hobi mak2..hobi surirumah...
mestilaaa suke pikir nk hias rumahhh...
nk tanam itu..nk tanam ini...
haihhh laa...sesungguhnyer..saya nih sgt la xreti...
yg saya hingat...dulu2....kalu pegi mana2 dgn mak..
pantang nampak nursery pokok2 tuh....mesti singgah punyer!!!
beli pasu lahhh....orkid lahh...mcm2 pokok lahhh..
dan semasa itu..saya xtahu apa2...masa mak pilih2...
saya duk main2 jek..lari sana cni..berangan ntah apa2 bile tgk bunga warna-warni...

hahhhh....rupenyer fasa ingin menanam bunga itu sudah sampai seruannyer terhadap diri ini...kwang2..

cerita menggardening nih terus je episod 3...hahaha..

episod 1 nyer....
ni pokok PERTAMA yg ditanam di rumah kami.....usianya da hampir 2 thn...benihnyer ambik drpd encik Wan suami Puan ILHAMAH sahabat saya....alhamdulillah...skrg da meninggi..pucuknyer da lebih tinggi drpd pagar rumah....biler laa nk berbunga...kalau ade buahnyer..insyaallah..saya bg aok seme raser...sila lah berbuah wahai pokok pelamku syg......heeee...;)
episod 2 nyer....
ni plak impian TERKUBUR...kat laman belakang umah....kwang2....bak kata pepatah..hangat2 taik ayam...!! jenuh..siap ber batas bagai...letak benih timun, peria, kacang pjg,..dan pelbagai sayuran.. kt hujung siap tanam serai & pokok pandan & pokok limau bali dr kampong.....yg ala2 mcm sangkar tuh..konon2 nk buat reban pak cho...tahan mentenen 2-3 minggu ajer....akhirnya.....status skrg..dah menjadi lalang tinggi sama ngn tingkap rumah.....choiiiiiii~
hahahahha...
amacam??? hebat x saya berkebun?? lalang ajer yg penoh...
xsampai ati nk letak gambo lalang tuh.....uwaaaa!!

justeru itu..saya gigihkan diri utk meneruskan ke episod ke-3...
dimulai dgn pokok cili yg beli dr cameron dulu tuh...
kene laa di alihkan ke pasu yg lebih besar....

wakakakaka...pokok cili je pon!!!! kecohhh!!!
sbb biler kiter tgk mak kiter..abah kiter buat.....senang ajer.....kacang!!!
tapi..biler nk buat sendiri..alamak?? nk buat cmane ekk??
hahaha..wat malu je aja hoiiiiiiii..
abah ko dahla tanam sawit berpuluh tahon....
ko nk alih pasu pokok cili pon terhegeh2.....blaja je tinggi bertingkat2...hahahaha..
yg saya ingat...CIKGU SUBRE..cikgu KEMAHIRAN HIDOP masa darjah 4..
haaah..dia ajar ader nisbah2 tanah..tanah hitam..tanah pasir..lg satu..tanah liat kot..
masalahnyer berapa nisbahnyer??
3:2:1 kahhh? 3:1:1 kahhh??? atau 1:1:1 kahhh??? wakakakaka...
sungguh berteori...kalau mak kiter..tanam sambil tutop mata jek hokehhh....
saya hentam ajer jadik...2:0.5:0.5...bolehh??
2 beg tanam itam.setgh beg tanah pasir..setgh beg tanah kompos..ni seme utk 2 pasu.....
main agak2 hentam jek...
taraaaaaaa....
setakat nih...buah cilinyer masih lebat...dah dua kali tuai......moga2 tangan saya ini sejuk....ko berhidoplaa dgn subur yea wahai pokok2 cili ku....;)

hmm..masa p carik pasu..
en.suami offer..nk beli pokok aper lg??/
adoilaaa hai..reti la plak aku ni kan??
hmmm xbestlaa pilih ngn dia...saya mintak KIV..
saya nk carik pokok bersama sahabat2 URANUS laaah..baru besttt....
skrg ni ada 2 pasu kosong.....haihhh..pokok aper laaa nk ditanam..
saya bosan kalau tanya en.suami..
sebab dlm kepala dia....yg penting pokok tuh..sesuai utk PAK CHO....
sesuai utk ayam kesayangan dia tuh bertenggek untuk tido...whatttt??? grrrrrr~!!

alangkah indahnyaaa...jika sekiranya...
ruang utk reban si PAK CHO & MAK CHO ini...
berubah.....transform jadik seperti ini....
dipenuhi dgn pokok2 bonzai bunga kertas...wowww!!
saya bertanya kt tempat beli pasu tuh..
ada nampak 1 bonzai bunga kertas..saiz sedang2 laa....RM400 sepokok hokehh!!!
blom lg yg beso2 mcm dlm gambo itu.....huaaaaaaaaaaaa!!
lambatlaaa lg aja hoiii.....
ko tanam jelaaa pokok ati2 ker..pokok keladi ker......

ntahlaa biler nk muncol episod 4 nyer...

kiter jaga jelah dulu pokok cili yg 2 ketol tuh.....huahuahua...

No comments:

Post a Comment

anything 2 share??