Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday 4 December 2012

terhenti...BUKAN sebab berputus asa...

oops..dah lama tidak meluahkan perasaan...
byk mende nk story...
tp ntah....xde mood pulakk..

last update ttg treatment saya adalah..DEMC part 3...
since bulan Jun...sampai november...
sebenarnyer da sampai Part 6 dah..huhuhu...
ada 2-3 org sahabat bertanya...saya asyik cakap..nntilah sy citer...nantilahh...

ok..NOW...saya dah mentally prepared to share;)

xde byk improvement setakat nih...
rutin medical check up saya...

1. akan wat appointment pada day1/day2/day3 period...
2. jmpe dr. lg pada day 14/day15...

saya dah mengalaminya lebih kurang 3cycle...
setakat nih...bile Dr. teropong kedua2 ovari... Ovum2/telor2 itu masih kecil tidak membesar dgn matang...
tp ada peningkatan pembesaran saiz...lega jugak laa...at least ada perubahan...
cuma xcapai saiz yg diingini...
jadik terus jela bertabah...menunggu next cycle...next..next...

perasaan setiap kali jumpe dr...
Hanya Allah jelah yg tahu...
disulami dgn sokongan...harapan dan keterujaan sahabat2 opis...
yg mendoakan...malah sampai ada yg siap mimpi2 lagik....
tu belom saya share dgn fmly+fmly in law....kalau x...lg seteresss..
sedangkan mereka pon excited.....inikan pula saya????

jantung berdegup kencang setiap kali Dr. buat scan...
bile result still xmemberansangkan...
ntahlaaa...diam x terkata..
ada skali tuh...saya try cover kesedihan saya dgn bertanya Dr. beberapa soalan yg selalu bermain di minda:

1. Doktor, apa maksudnya kalau kite berurut scr tradisional, makcik tu cakap...PERANAKAN KITE TURUN/JATOH??? sbnrnyer  ape mende tuh in medical term??? betol ke jatoh???

2. Doktor, betol ke pemakaian korset boleh effect proses kite yg tgh berusaha nk hamil ni?? korset tu akan compress perot ke sampai effect kat rahim?? elok ke x elok pakai korset??

Doktor jawab dgn tenang...

1. saya paham..puan dlm keadaan yg stress...yg dikelilingi dgn pelbagai faktor sekeliling yg mendesak...walau mcmana pon...puan kene byk bersabar...ini semua perkara yg dialami ramai org...bkn puan sorang je.... puan rasa... rahim puan duk kat mana?? ada puan nampak rahim puan jatuh bergolek2 ke bawah??? jatoh ataih lantai ke...Dr. senyum...jgn risau... Allah taala dah jadikan rahim setiap wanita kukuh pada kedudukannya....xkan jatuh ke mana2....lainlah kalau mmg kite accident ke apa....jadi.... xde isu ttg peranakan jatuh mempengaruhi faktor kehamilan...

2. puan tengok...puan dengar...dah sejak zaman bile masyarakat pakai korset??? org puteh...org melayu...nenek2 moyang zaman dulu....pakai korset belaka....puan tgk..diorg ada bp org anak???
Doktor senyum lagi....skali lagi puan....Allah taala jadikan rahim kite kuat utk meletakkan zuriat kite...Insyaallah....puan bersabar yea.....kite sama2 berusaha....

setiap  kata2....dilafazkan dgn tenang dan senyuman....
nurse yg berada di sebelah pon turut menenangkan saya....
saya xdelah sedih apa2....(tipu..)
tapi....airmata saya mencurah2...mengalir secara automatik...
bungok...xtau dah nk cover malu cmane....!!!! xterkawal!!
muka buat2 menten...tp mencurah2....sesekali...cuba mengesat2 pipi yg dah basah.....
adoyai....(sambil2 tulis dan mengenangkan kejadian nih pon...masih ter begenang..)

sampaila end of november aritu...
dah day1 semula....
patotnye kene call wat appoinment....
hmmm...malangnyer....saya dah disscuss dgn en.suami...
keadaan ekonomi kami sedikit gawat...
byk mende perlu didahulukan....
tidak terlintas langsung di hati saya ni..saya nk hentikan treatment sebab berputus asa...
tp..apakan daya....rawatan di private...paham2 jelah...
saya redha....saya sedih sgt xdpt nk teruskan buat masa ni...
ING/medical treatment yg kompeni sediakan plak..mmg x cover utk fertility treatmnet....
en.suami pon cakap...xpelah....
kite sabar dulu....Insyaallah...ada rezeki kite sambung treatment....

Ya Allah...dugaan apelah yg kau beri kpd diri ini....
Ya Allah...engkau ampunkanlah segala dosa2 ku....
Ya Allah...permudahkanlah segala urusanku....
Ya Allah...kau limpahkanlah keberkatan dan rezeki kpdku...
Ya Allah....Ya Rahman..Ya Rahim...Ya Warith....


Tu jelah setakat perkembangan treatment saya.....skrg saya dah ok je...
byk jugak aktiviti2 yg menggumbirakan yg saya nk share di next entri...
sbb saya duk menulih duk meluah segala yg bab nih...saya teringat..saya sedih laaa...

tp saya tau....
baik kite mendoakan...kenangkan kesedihan dan penderitaan saudara kite yg berada di GAZA tu...
betapa tabahnya mereka.....


5 comments:

  1. ajamahiyaa ampun kalo aku slalu tanya2 hal ini membuat ko terkedu.. hmm aku doakan ko murah rezeki aja.. kuatkan semangat.. amin..

    ReplyDelete
  2. aishhh~ its ok mimie...no harm~
    kite kan jiran..mestila slalu bertanya kaba...heeee..
    thanx for the DOA ;)

    ReplyDelete
  3. yup. doa akak pun selalu untuk kau

    'orang yg tinggi darjatnya, makin besar dugaan Allah untuknya, semakin tebal pulalah baik sangkanya kepada Allah'

    kata2 perangsang utk diri sendiri jugak. (:

    ReplyDelete
  4. Assalam...sy just blog hop kumpul maklumat pasal org2 yg TTC. Sy tak start apa2 treatment lagi pun. Kalau boleh nak tau jugak since u ada experience di DEMC, chargers dia mcm mana? Sy tau awk tgh berehat skrg and entry ni pun dah 2 bln lps...tapi sy hrp awk boleh share skit pasal kos kat DEMC. tqvm :)

    ReplyDelete
  5. waalaikumussalam...hai...
    saya paham perasaan anda...sori if catatan saya xberapa informatif..
    ada jugak niat nk share all the expenses in details. tp asik tangguh ajer..
    since awak dah tanya...kt cni saya share kos rawatan di DEMC:

    1st treatment: scan ovari+ubat Duphaston utk masalah period+consultation fees bagai = RM276

    2nd treatment: ubat Duphaston + Glucophage (ubat utk bantu huraikan glucose coz PCOS patient mengalami masalah hormon and ganggu jugak pengeluaran insulin = RM 180

    3rd, 4rd, 5th.....terpulang pada kes anda. klu scan kos dlm rm200++. kalau ubat je...dlm RM100++...paling minimun saya penah kene rm70++..ada satu ubat tu nama dia DHEA 25..beli ngan doktor zamri=RM50.

    baru2 ni..middle in january.. i went for my 7th treatment...masalah period saya still xterkawal..
    dr. bagi contraceptive pil dulu, mercillon+glucophage = RM170++

    hmm...wat masa ni...tu jelah yg sy dpt bantu awak...insyaallah...sy akn update my treatment in details bila2 nanti;)

    ReplyDelete

anything 2 share??