Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday 7 June 2012

yeayyy!! blik kg. part 2:: menunggu chef memasak..

ahad tghari...
kunon2..saya nk p kenduri kawen..
ada 2 jemputan...
1. pudin...kawan skolah rendah...dekat je ngn umah...1 baris selang 5-6 buah rumah je...
2. org blok..kat deret belakang umah...kalau xpegi...akan jadik satu bencana org kg sound..balik kg tp x bercampor masyarakat....selaku anak2 yg dah xde mak ni..kene la pegi mewakilkan mak...adoilaa haii..

masalahnyer nk mkn kenduri ker nk mkn lunch ramai2 kt umah...aigooOooo..

kami nk chef NOORAMIN masak...bkn selalu...ye dakk...
nk nunggu chef bgn tdo satu hal.....dia da bgn..dia cek plak brg2 memasak dia..
xcukop mcm kt hotel katernyer..kene nunggu plak dia p beli jap kt kedai...huhhh..
masuk je cheff ke dapor..seme nunggu..
cheff masak laaa cepat......kitorg seme nk nengok nk ambik resepi...
giler seronok chef..ada 3-4 org pembantu...
sebenarnyer chef masak 1 lauk jek.... kwang2....
along kata..dia masak gulai ikan talam masin n sotong masak sambal dr td kelentung-kelentang xde sape nk cara..cissss!! hahahhaa...
UDANG BUTTER CHEFF NOORAMIN....nom nom nom~
meh saya share resipi chef nooramin....korg lehlaa cuber yek..

bahan2:
1. udang
2. telor ayam dlm 12-15bijik (bilangan telor tuh agak2 la dgn kuantiti udang...)
3. butter/planta
4. whipping cream/susu sejat kreamer
5. daun kari
6. minyak utk menggoreng
7. garam/perasa mengikut citarasa

hati berbisik : sungguh berkolesterol yek mknn ni..dgn telor nyer..dgn butter nyer..skali-skala buleh la yek...

cara2:
1. goreng dulu udang separuh masak..jgn overcook..nnt kecot plak...
p/s chef: sebarang minyak bekas menggoreng seafood sebenarnyer xboleh digunakan kembali...ade bakteria ape ekk..nnt tanya kak dayah or ayu org food safety..hihi..kalau bekas goreng ayam..xpe..leh gune lg..
2. tumis butter ngn daun kari..masukkan telor dalam 6 bijik...kacau mcm nk buat telor hancor tuhh..
3. pastu masukkan whipping cream or susu sejat..mana2 yg ada la yek..
4. agak2 separuh basah... leh masukkan udang....kacau sampai kering.....kalau rasa nk masin letak la garam/perasa secukop rasa..tp chef nooramin xletak pon..sbb dia kata biar rasa juicy udang fresh...
5. then nak buat yg jaring rangup2 tu plakk..nih..chef kata fasa plg mencabar..dia kata dia x expert sgt..tp dia cuber...tgk dlm tv cam senang...tp bile nk buat sendiri..susah juge rupenyer....chef dlm tv nih buat hari2..kite?? setahun sekali blom tentu..
6. pastikan minyak utk menggoreng panas betol2...
7. ready pukul telo cam nk buat telo dadar tuh..
8. minyak da panas..masukkan je telo...terus gunakan pemukul telor.... putarkan xkirala ikot lawan jam atau ikot arah jam...asalkan konsisten.. kene putarkan laju2 supaya telor tuh cantek n dia akan lekat pada pemukul telor tuh mcm sarang labah2...agak2 da garing keemasan...bolehla angkat....sejat minyak..
9. buatla sarang labah2 tuh sedikit demi sedikit...cubaan chef yg kali pertama x jadik sgt...kitorg dah hampa...chef nooramin lg hampa...cobaan kali kedua menjadik...fuyoooo~ kagum plak saya...terror adek aku rupenyer....ntah jadik ke x kalau saya yg putar..kwang2...
10..letaklaa sarang yg keemasan tuh di atas udang tadi....

hati berbisik lg : abes telor atok dlm peti setapis anak2 cucu2 dia kerjakan..huahuahuaha...=p


selamat mencoba!!!!!

..............sambungan konflik nk p kenduri td..last2..lunch dulu kt umah...xtahan godaan udang butter chef...
hahahaa..pastu besiap jugak....pegi ngn along...nurin je ikot..yg lain da kekenyangn d tghari...fuhh berpelohhh....last2 p kenduri pertama, ada laksa mkn jela laksa...xsempat pon nk snap pic ngn pudin...xpelahhh...terus ke kenduri kedua..salam2 makcik2 blok kesayangan.bertanya kabar....
xkesahlaa makcik2 tuh nk kata apa kt saya......
nk sound laser cakap nape saya jarang2 balik....
nape x p kenduri umah dia ke...
x nyinggah umah dia ke......
nape p kenduri lambat sgt?? da nk abes bru nk dtg..?
lg satu...soklan cepu emas mestila ader...da berisi blom??hahaha..


dahla saya balik kejap je...dgn adek beradek sendiri pon bru nk jmpe...dgn anak2 buah sendiri pon bru nk kenal.....xkan nk p berlari p umah org...kalau saya cuti lama....insyaallah..saya akan pergi melawat satu blok...hiihihi..
xkesahlaa....org xtau ape masalah kite kan?
SENTAP jela sket...tp bile saya tgk diorg..saya mesti sayu....tgk semenye da berumur...mesti ingat mak......saya membesar dikelilingi mereka semua...insyaallah saya xlupe jasa2 mereka...walau saya xdpt beri mereka apa2 atau menjenguk mereka slalu....jauh di sudut hati.....saya sentiasa mendoakan mereka sihat sejahtera bahagia bersama anak cucu mereka.....anak cucu diorg ada dtg pondok buruk abah saya tuh??? xde kan?? hahaha...kalau masa mak kite ada...semenye nampak baekkk.......mcm tu lah dilema org kalau dah xde mak...seme org pon boleh je berkata apa saja pd kite...komplen itu ini......blom lg bab sedara mara...ni baru jiran2 tetangga sebelah menyebelah kiri kanan depan belakang.......
apa2 jelahh...jgn disimpan di dlm hati...anggap jela seme ini sensitiviti golongan org2 berumur...so kite jgn berlawan2....ada kawan penah bgtau saya....kalau kite p berjumpe orang2 tua....salam2 diorg...kite doakan diorg.....byk berkatnyer..aaminnnnn...=)
bermasyarakat sangat saya kan..kan..kan....ooppss feeling2 jap.....
ingat nk letak resipi udang butter jek..byk plak luahan hati.....huuuu~
haa nampak bubur kacang...!!  jamah la bubur kacang...balikkkk..yeayyyyyy!!

pas balik kenduri...ptg tuh da nk siap2 balik mersing pulakkk....
hohoho schedule holiday full of activities okehhh..heeeee..yeeehaaaa!!

nota: kat felda..org2 kg kite panggil org2 blok...satu felda ada dlm 20-23blok..1 blok ada dlm 20-25buah rumah.....

3 comments:

  1. Seronoknyer dia bercutey...huhu...^___^....

    ReplyDelete
  2. hihihi..setahun skali je kak laily...heee.....

    ReplyDelete
  3. Oooo xleh gune balik.minyak goreng udang ek..sy selalu gune balik sebab sy rasa mknn akan jd lbh sedap..huhuhu

    ReplyDelete

anything 2 share??